El centre d’educació especial L’Estel-Can Bori va presentar aquest dilluns un llibre que recorre els seus 50 anys d’història. L’acte va tenir lloc al Centre Cultural Barradas i comptar amb la presència de l’alcaldessa, Núria Marín, i del regidor d’Educació, Innovació i Cultura, David Quirós.
El llibre L’Estel-Can Bori, 50 anys, fem camins… per estimar, per riure, per plorar recull la història del centre amb anècdotes, moments destacats, projectes importants, frases dels alumnes i dedicatòries de familiars, entre d’altres.
El document és fruit d’un procés de creació artística comunitari amb la col·laboració del Districte Cultural L’Hospitalet, a través de la feina de dos professionals que han acabat de donar forma a una ingent feina de recopilació de materials i documentació que configura el llibre. L’Ana Requejo, especialista en patrimoni i projectes culturals, ha col·laborat en la part de continguts, ajudant a organitzar, donar coherència i preparar els diversos apartats que conformen el llibre. Per la seva banda, Javier Gil (d’Actual Is Design, de l’Edifici Freixas), dissenyador gràfic, ha donat forma al llibre amb la implicació dels nens i nenes de l’escola, a través d’un tall er d’estels amb tècniques i materials de l’art urbà.
També s’ha fet un vídeo commemoratiu, Som L’Estel, amb una cançó composta per un mestre de l’escola, i s’ha pintat un mural a la ludoteca.
El centre L’Estel va néixer l’any 1971 per iniciativa de l’Associació de Pares de Nens Disminuïts de Bellvitge (ASPA-NISBE) i el 1974 va passar a ser subvencionat. Posteriorment, l’any 1987, es va incorporar a la xarxa pública i, arran de l’increment de la demanda de matrícula, el 1999 es va traslladar a l’antiga escola pública Can Bori, del Centre, i va passar a anomenar-se L’Estel-Can Bori.
L’escola té actualment més d’un centenar d’alumnes de 3 a 20 anys de tota la ciutat amb discapacitat psíquica, física o sensorial. La seva tasca educativa integral, desenvolupada per prop de 40 professionals, segueix el ritme de cadascun dels alumnes amb la pràctica de l’ensenyament-aprenentatge a través de les seves emocions. D’aquesta manera acompanyen l’alumnat en el seu desenvolupament i integració social. El centre ha estat guardonat amb un dels premis que atorga la Fundació AMPANS, en la categoria d’Innovació, en reconeixement al seu projecte d’atenció plena a les persones amb discapacitat