La Fundació TMB, a través del seu programa de voluntariat, s’ha ofert per integrar-se en les tasques de suport a la gestió de la crisi sanitària pel coronavirus i a partir d’aquesta setmana participarà en els trasllats de persones afectades pel Covid-19 donades d’alta hospitalària però amb indicació de confinament en espais específics no domiciliaris, que poden ser des de centres sanitaris fins a hotels i altres equipaments que s’estan habilitant per a aquesta finalitat.
Aquesta col·laboració amb el Consorci Sanitari de Barcelona, amb la coordinació de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), serà possible gràcies a la generositat de conductors voluntaris de TMB, que conduiran els vehicles assignats, del tipus midi (9-10 metres de longitud). Poques hores després que la Fundació TMB donés a conèixer el projecte, més d’un centenar de conductors ja s’havien ofert per col·laborar-hi.
Els autobusos seguiran estrictament el protocol de neteja i desinfecció que s’aplica a les cotxeres, i durant el servei es respectarà la distància de seguretat entre persones. Pel que fa als conductors, se’ls proveirà dels equips de protecció individual necessaris i tindran el suport del personal de l’operativa sanitària.
La participació de la Fundació TMB com a suport logístic en l’emergència sanitària està en línia amb la vocació social de l’empresa i dona continuïtat a una llarga trajectòria d’activitats de cooperació i solidaritat cap a col·lectius amb necessitats especials de mobilitat, sempre prenent com a base la implicació voluntària de les persones de la plantilla. De fet, els serveis de transport regular estan considerats com a essencials en el context de la lluita contra la pandèmia, en la mesura que faciliten els desplaçaments que fan possibles els altres serveis bàsics com la salut, la neteja, la seguretat, l’accés al comerç d’alimentació i les farmàcies, entre d’altres.
Nova baixada de la utilització del transport públic
En aquest sentit, les noves mesures de restricció de la mobilitat aprovades ahir pel Govern central s’han traduït en un nou descens de l’afluència d’usuaris dels serveis de transport. Avui dilluns fins a les 15 hores les validacions al metro s’havien reduït un 90% respecte d’un dia normal (divendres 27 a la mateixa hora el descens era del 88%).
El cap de setmana, amb una oferta de l’ordre del 50%, les xarxes de metro i autobusos de TMB ja van tenir una utilització molt baixa: el 93% menys al metro i el 95% menys als autobusos.
TMB continua recordant a tots els ciutadans l’obligació de no moure’s de casa i no desplaçar-se en transport col·lectiu durant l’estat d’alarma si no és per raons d’estricta necessitat.
Incidència de la Covid-19 en la plantilla
Quant a la situació sanitària del personal de TMB, dels 26 casos confirmats de coronavirus, 10 persones ja han estat donades d’alta hospitalària per haver superat la malaltia. Hi ha 72 persones més que han finalitzat la quarantena i no tenen símptomes, per la qual cosa s’han pogut reincorporar a la feina. Les persones en quarantena que tenen símptomes o que són contactes pròxims d’algú que ha donat positiu són 659, el 7,98% de la plantilla.
A més, un 11,67% del personal s’està al seu domicili pel fet de pertànyer a algun grup de risc, com ara les persones que tenen historial de malalties cardíaques o respiratòries, entre d’altres, les dones embarassades i les lactants. Finalment, un 19,55% està en situació de baixa per diverses afeccions.
El personal disponible de TMB està fent un gran esforç per garantir la mobilitat a les persones que ho necessiten, implicació que la Direcció de l’empresa no pot deixar de reconèixer i agrair. S’ha establert un pla de rotació d’una part de personal de Bus i Metro, de manera que es protegeix la seva salut i també es garanteix la continuïtat en la prestació del servei. També ha estat notable el desplegament tecnològic per facilitar el teletreball a 875 empleats.
Per protegir la salut de les persones, tant de la plantilla com usuàries, TMB continua aplicant mesures organitzatives, de prevenció, de distanciament entre persones i de desinfecció sistemàtica de vehicles i instal·lacions, entre d’altres, amb atenció especial als centres de control de metro i autobusos, essencials per a la continuïtat i seguretat del servei.