L’Ajuntament de L’Hospitalet reforça la creació d’entorns escolars saludables i segurs amb la realització de la segona fase del projecte de mobilitat iniciat el 2020 al voltant dels centres educatius, dins de les mesures de prevenció i protecció posades en marxa davant la Covid-19.
L’objectiu d’aquest pla d’urbanisme tàctic, que s’ha posat en marxa, és oferir més espais als vianants per garantir que les entrades i sortides dels centres es facin de manera segura i crear zones saludables —pacificades al trànsit motoritzat— al voltant de les escoles, que formen part de les zones urbanes d’atmosfera protegida.
El curs passat, l’execució del projecte va incloure la realització de treballs per adequar els espais, com la instal·lació de pilones, l’ampliació de voreres —amb baix impacte de la petjada de carboni— i la col·locació de tanques; l’habilitació de trams de zones de vianants i de la xarxa pedalable, a més de la senyalització de la via pública i, en alguns casos, l’eliminació de carrils de circulació i places d’estacionament.
En la primera fase, realitzada l’any passat, es van fer actuacions als entorns de 25 centres públics i concertats de tots els districtes de la ciutat i de tots els nivells educatius, en un treball conjunt desenvolupat pels tècnics municipals d’Educació, Espai Públic i Mobilitat amb els equips directius d’escoles bressol, col·legis i instituts.
Ara, l’objectiu és potenciar encara més el projecte amb la transformació de 35 carrers situats a l’entorn de centres educatius, arreu de la ciutat, per mitjà d’ampliacions de voreres, creació de zones d’estada, supressió de carrils de circulació i tancaments de vies al trànsit motoritzat.
Zones d’estada a 14 carrers
Entre altres actuacions, el projecte preveu ampliar voreres al voltant de les escoles amb la supressió d’un cordó d’aparcament o un carril de circulació, en un espai que es caracteritzarà per la pintura i el mobiliari urbà col·locat sobre la calçada, en línia amb les pilones dels colors del parxís del camí escolar segur.
Una altra novetat, objecte de les primeres actuacions d’aquesta fase, és la creació de 14 zones d’estada, que s’ubicaran en vies de plataforma única o sobre una calçada convencional, on els elements del mobiliari urbà —cadires, cubs de daus, jardineres, aparcabicis i papereres— estaran disposats de tal manera que impediran el trànsit motoritzat en aquest espai. El paviment estarà pintat amb cercles de colors groc, blau, vermell i verd. L’objectiu és fomentar la funció d’estada de les persones al carrer i maximitzar el confort de trobada i espera a les entrades i sortides dels centres educatius.
Les actuacions que s’han de realitzar en cada cas es fan d’acord amb les característiques dels diferents entorns escolars i de les necessitats expressades per la comunitat educativa i les regidories de districte. En destaquen les propostes de transformació de la totalitat de les vies o trams, per crear-hi zones d’estada, als carrers del Pare Marchena, de Digoine, de Mossèn Lluís Pañella, de l’Estrella, de Joan Maragall, de Sant Josep, d’Andorra, de la Mina, de Covadonga, de Floridablanca, de les Bòbiles, de la Mare de Déu dels Desemparats, de l’Alegria i de les Mimoses. Les ampliacions de voreres tàctiques d’escoles es faran més endavant a l’avinguda de Josep Molins i els carrers de Sant Joan, de Mas, d’Albareda, de Ferrer i Guàrdia, del Mestre Carbó i de l’Aprestadora, entre d’altres.
La realització d’aquest projecte urbanístic permetrà aconseguir un entorn escolar més segur i saludable —ampliant el concepte de camí escolar segur—, configurar les zones urbanes d’atmosfera protegida per avançar cap a un model de ciutat més sostenible i guanyar espai per a la ciutadania, amb actuacions molt baixes en emissions de carboni i un pressupost ajustat, al voltant de 250.000 euros.